DSC_0251

Luty 2017

W styczniu mieliśmy śnieg, trochę lodu i deszczu. Każdy ratował się jak mógł. Jedni popijali herbatę z cytryną i imbirem, inni ubierali na cebulkę, jeszcze inni łączyli jedno z drugim i udawali się do ZAMKU. Sunęli korytarzami starej części, trafiali do sali 322a, 218, Pod Zegarem i doświadczali ciepła sceny.

Cieszymy się, że spędziliście ten czas z nami!

Zima jednak nie odpuszcza, i my również! Przed nami, miejmy nadzieję, białe FERIE, pełne szaleństwa na nartach i rzucania się śnieżkami. Tym, których nie opuszcza SESJA, przyniesiemy chwilę wytchnienia. Wspólnie się pośmiejemy, zamyślimy, zaprosimy do uczty uniesień. Nie zapominamy oczywiście o KOCHAJĄCYCH i KOCHANYCH, tych co lubią WALENTYNKI, i tych co kochają KUPAŁĘ. Będziemy wówczas dla Was i mamy nadzieję, że Wy z nami. A poza tym, jak zawsze będzie wspaniale.

Szanowni Państwo, na spektakle Studia Teatralnego Próby nie obowiązują bilety, zaproszenia, ani wejściówki. Wstęp jest wolny! Prosimy zatem, abyście wybaczyli nam, gdyby dla wszystkich nie starczyło miejsca.

 

ZIMA NA ZAMKU

 

3 lutego, g.19.05 Sala Wielka / wstęp wolny

GYUBAL WAHAZAR wg Stanisława Ignacego Witkiewicza

reżyseria: Bogdan Żyłkowski

muzyka: Joanna Waluszko

scenografia: Agnieszka Gierach

 

Groteska w nieeuklidesowym świecie Witkacego. Karykaturalny świat gdzieś na przełęczach bezsensu albo prawie Tutaj.
Niepewność jutra i najbliższego Teraz. Historia nieuchronnych przewrotów na szczytach władzy. Nieustanna wibracja energii polityki, nauki i religii. Dramaty ludzi prostych i prostaczków. Nierozwiązywalne związki władzy z religią. Nauka w służbie tyrana. Oraz autorytarny władca państwa-bezwzględny Guybal Wahazar, główny kapłan sekty Perpendykularystów – Ojciec Unguenty, bezkrytycznie oddany władzy, nadworny medyk – Józef Rypmann, cyniczny/na powiernik/ca tyrana – kat/kacica? – Morbidetto, duet kobietonów-Donna Scabrosa Macabrescu i Donna Lubrica Terramon, dziewicza, a jakże metafizyczna Świntusia Macabrescu i Przystojnaczek. Opatrzony wcale nie zaskakującym a jakże dźwięcznie brzmiącym mottem-cytatem z Friedricha Nietzschego: Es ist doch teuer zu Macht zu kommen – Die macht verdummt (pol. Zdobywanie władzy jest kosztowne – Władza ogłupia). True or false?

 

10 lutego, g.19.05 Scena Nowa / wstęp wolny

POŻĄDANIE SCHWYTANE ZA OGON wg Pabla Picassa,

reżyseria: Bogdan Żyłkowski

muzyka: Joanna Waluszko

scenografia: Agnieszka Gierach

 

Na scenie kilkanaście plansz. Wiszą w bezruchu, gadają bezgłośnie, dialogują w nieznanym języku. Są bezwstydnie kolorowe –czerwone, białe, niebieskie, żółte i zielone. Jest w nich moc, radość, niepokój. Prowokują i inspirują – cudowny świat bajki? surrealistyczny sen? rozpadająca się na kawałki Ziemia?. Kilka postaci zakrada się do wnętrza intrygującej plastycznej historii. Aktorzy wchodzą pomiędzy powstałe szczeliny, korytarze, przejścia i niewidoczne przesmyki. Plansze wbrew sobie zmieniają położenia, kurczą się i rozszerzają, potykają się i chichoczą kolebiąc się z chwilą opuszczenia dłoni, które ją trzymały. Ludzie przenoszą na siebie ich ciężar, kształt, emocje. Dokonuje się wymiana energii, dokonuje się cudowne połączenie nieożywionej materii z człowiekiem. Słowo dramatopisarza dopełnia czterowymiarowości dzieła. Jest poezja, która wiąże wizję malarską z logiką surrealistycznych wywodów myślowych Autora .
„Pożądanie schwytane za ogon pozostanie w twórczości Picassa dokumentem, w którym skupiło się jak w graniastosłupie z kryształu jedno z najważniejszych doświadczeń jego życia . A wraz z nim- prawda o tym, że twórca osiąga rzeczywistą wielkość dopiero wówczas, gdy z potęga wyobraźni i mocą twórczą łączy siłę charakteru i zdolność oporu wobec tego, co uważa za złe i godne potępienia, choćby ten opór wiązał się dlań z osobistym ryzykiem i niebezpieczeństwem.” Mieczysław Bibrowski

 

11 lutego, g.19.05 Sala 218 / wstęp wolny

ROZMOWY DIABOLICZNE na podstawie „Rozmów z diabłem” Leszka Kołakowskiego

reżyseria: Bogdan Żyłkowski

 

Czy miłość jest grzechem? Czy można wierzyć w Boga, wykluczając Diabła? Czy można odwrócić się od Stwórcy, dla miłości do drugiego człowieka? A może taki jest plan Szatana?!
Ascetyczna przestrzeń niewielkiej sali… kapliczki, gdzie z ciemności pojawia się płomień a wraz z nim, pytania i zarzuty kierowane tuż do ucha widza. Nikt nie schowa się w bezpiecznej odległości, gdzieś w ostatnim rzędzie widowni, bo…. nie ma widowni. Tu każdy jest częścią sztuki, a może seansu spirytystycznego rozpisanego na cztery diabelskie głosy. On jest między nami. Diabeł, a może Bóg w diabła zaklęty? Prześmiewczy, irytujący, drażniący, złośliwy, inteligentny, zabawny, podstępny, zaczepny…

 

13 lutego, g.19.05 Sala 218/wstęp wolny

WALENTYNKOWY KONCERT PRÓBOWY

Opieka artystyczna: Tomasz Mazur, Grzegorz Babicz, Bogdan Żyłkowski

 

17 i 18 lutego, g.19.05 Sala 218 / wstęp wolny

WIELE DEMONÓW JULI I OLI MRAKÓWIEN wg Jerzego Pilcha

reżyseria: Bogdan Żyłkowski

 

Córki pastora Mraka z opowieści „mądrej i rozbuchanej, snutej arcybogatym językiem, pełnej zaskakujących zdarzeń i smakowitych detali, pogrążonej w magicznej atmosferze, zaludnionej tyleż swojskimi co dziwacznymi, zabawnymi postaciami …a mówiącej o sprawach ważnych, najważniejszych, ostatecznych” Wielka Litera, 2013 zapraszają pod sigłowska kołderkę Jerzego Pilcha. Wiercą się nieustannie, prowokują nawzajem, stają na przysłowiowej głowie, dwoją się i troją by zadziwić siebie, wybuchają spazmatycznym śmiechem, tworzą rzeczywistość nierzeczywistą, kąsają ironią i drwią z powagi całego protestanckiego świata. Opanowane demonem przekory, demonem dowcipu, demonem niewiary, demonem prawdy odwracają porządek tego świata. Spektakl chichotliwy urokiem kosmicznej zadumy nad zupełnie zwyczajnym człowieczym losem.

 

25 lutego, g.19.05 Sala 218 / wstęp wolny

SZCZEP PIASTOWY wg sztuki Grzegorza Babicza

reżyseria: Grzegorz Babicz

scenografia: Agnieszka Gierach

opieka artystyczna: Bogdan Żyłkowski

Akcja rozgrywa się gdzieś w Wielkiej Brytanii, w mieszkaniu Jana i Grzegorza, w dzień przyjazdu Tadeusza. Grzegorz i Jan mieszkają w UK od kilku lat, każdy z nich prowadzi stabilne, uporządkowane życie. Z okazji przyjazdu Tadeusza, urządzają imprezkę.

Pojawienie się nowego lokatora zaburza stan równowagi, Początkowe błahe rozmowy zamieniają się debatę nad sensem emigracji. Spektakl pokazuje problemy i rozterki młodych ludzi, którzy będąc u progu dojrzałego życia, zastanawiają się czego tak naprawdę pragną od życia. Wciąż poszukują, eksperymentują, podejmują decyzje, które wiążą się z korzyściami i kosztami. Każdy musi indywidualnie ocenić, czy rachunek ten jest dla niego korzystny. Nieoczywistość tego rachunku, wywołuje stan tymczasowości, powoduje że bohaterowie bezwładnie płyną z nurtem życia, czekając na impuls, który wyrwie ich z letargu i nada sens chwycenia za stery.

 

 

Categories: Repertuar/Aktualności